In kwartet-bezetting (met gastmusici) verkent de Canadese trombonist Nick Adema de moderne stad in al zijn muzikale facetten.

English version below

Nick Adema is een Canadese trombonist, die tegenwoordig in Amsterdam woont. Hij bracht 2 albums uit, respectievelijk demiLAN in 2021 en New Roots in 2022, met zijn Adema Manoukis Octet. Hij werkte samen met saxofoniste Tineke Postma, saxofonist Ben van Gelder en gitarist Reinier Baas. Bovendien was hij live te zien tijdens het North Sea Jazz Festival, in het Bimhuis (Amsterdam) en Lantaren Venster (Rotterdam). Het is een beetje een opsomming, maar dat geeft wel enigszins aan dat we hier te maken hebben met een voortreffelijke muzikant.

Adema is naast een bevlogen trombonist, ook een goede componist die in 12 stukken de muzikale weelde van een grote stad verklankt. Hij wordt bijgestaan door de inventieve pianist Joy Shechter en de opvallend goed op elkaar ingespeelde musici: de bassist Azubike Onwuka en drummer Chen Har Even. Het organische samenspel van deze twee muzikanten valt als een geolied tandem in elkaar en vormt een solide basis.

Alle composities vertellen een muzikaal verhaal, wisselen van bezetting en daarmee van klankkleur, met af en toe fraai gebruik van galm en fuzz (vervorming). Bovendien hebben de composities geen thema-improvisatie-vorm, maar zijn ze min of meer ‘doorgecomponeerd’. Hierdoor verandert steeds het timbre en dat maakt de stukken verrassend en heerlijk avontuurlijk. Zelf blijft hij als solist redelijk op de achtergrond, maar geeft veel eer aan zijn gast- & medemusici. Toch horen we hem in The Friendly Ghost in een inventief duel met gast-gitarist Ante Medic en met een virtuoze trombone-solo in de inventieve compositie Y-Axis. Een stuk dat door zijn maatwisselingen een beetje doet denken aan Charles Mingus.

Adema componeerde interessante (impro)-jazz, pop-, funk- en rock-stukken waarin hij veel gebruik maakt van maat- en tempowisselingen, modale signaturen en vrije, georganiseerde improvisaties: mooi hoorbaar in The Fool (met schitterende piano-solo en aangevuld met prachtig strijk-trio). Ferme stukken als het geweldige Doglio (met intiem bas-intro), waarna de bezetting wisselt van klankkleur en gast-saxofonist Noah Preminger een innemende solo speelt. Of Fracture waar de stad in een hectische place-to-be wordt vertaald. Daarnaast horen we ook wat meer ingetogen werk als The Friendly Ghost, het (minder geslaagde) vocale stuk Oak naast het sferische Still Moving.

Nick Adema is er met zijn nieuwe album Urban Chaos erg goed in geslaagd om een stad muzikaal op de kaart te zetten, waar alle kenmerken aanwezig zijn: sympathie, inventiviteit, originaliteit en virtuositeit.

English version

In a quartet formation (with guest musicians), Canadian trombonist Nick Adema explores the modern city in all its musical facets.

Nick Adema is a Canadian born trombonist, who currently lives in Amsterdam. He released 2 albums, respectively demiLAN in 2021 and New Roots in 2022 with his Adema Manoukis Octet. He worked with saxophonist Tineke Postma, saxophonist Ben van Gelder and guitarist Reinier Baas. He also performed live at the North Sea Jazz Festival, the Bimhuis (Amsterdam) and Lantaren Venster (Rotterdam). It is a bit of a list, but it does indicate that we are dealing with an excellent musician here.

In addition to being a passionate trombonist, Adema is also a fine composer who expresses the musical wealth of a large city in 12 pieces. He is assisted by the inventive pianist Joy Shechter and the remarkably fine musicians: bassist Azubike Onwuka and drummer Chen Har Even. The organic interplay between these two musicians is absolutely great, creating a solid foundation.

All compositions tell a musical story, change line-up and thus timbre, with the occasional beautiful use of reverb and fuzz (distortion). Moreover, the compositions do not have a theme-improvisation form, but are more or less ’through-composed’. As a result, the timbre changes constantly and that makes the pieces surprising and wonderfully adventurous. As a soloist musician, he himself remains fairly in the background, but gives a lot of credit to his guest & fellow musicians. Nevertheless, we hear him in The Friendly Ghost in a inventive duel with guest guitarist Ante Medic and with a virtuoso trombone solo in the inventive composition Y-Axis. A piece that is somewhat reminiscent of Charles Mingus due to its time-changes.

Adema composed interesting (impro) jazz, pop, funk and rock pieces in which he makes extensive use of changes in time and tempo, modal signatures and free, organised improvisations: beautifully audible in The Fool (with a magnificent piano solo and supplemented by a beautiful string trio). Firm pieces such as the great Doglio (with an intimate bass intro), after which the line-up changes the timbre and guest saxophonist Noah Preminger plays an engaging solo. Or Fracture where the city is translated into a hectic place-to-be. In addition, we also hear more subdued work such as The Friendly Ghost, the (less successful) vocal piece Oak next to the atmospheric Still Moving.

Nick Adema (his name sounds really Dutch) has succeeded very well in putting a city on the music map with his new album Urban Chaos, where all the characteristics are present: sympathy, inventiveness, originality and virtuosity.

  • Nick Adema: Urban Chaos (Zennez Records)

© Mattie Poels.