Na zijn debuutalbum Ancestors uit 2019 komt de Nigeriaanse zanger en gitarist Atanda met zijn vibrerende opvolger Ọ̀mọ̀nílẹ̀Son of the Soil.

English version below

Atanda wordt geboren in Lagos, de hoofdstad van Nigeria. De lovende kritieken van zijn debuut-album Ancestors zorgen ervoor dat hij veel concerten gaf op festivals, waaronder Felabration en het International Jazz Festival, beiden in Lagos, het Market for African Performing Arts (MASA) in Abidjan (Ivoorkust) en het African Young Entrepreneur (A.Y.E). Een organisatie die jonge Afrikaanse ondernemers, waaronder musici, ondersteunt. Tegenwoordig woont Atanda in Londen waar hij concerten en les geeft.

Net zoals zijn debuut-CD Ancestors, is zijn album Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil een reflectie op de cultuur en het erfgoed van Afrika. Met een organisch gemak mixt hij juju, highlife, afrofunk, jazz (Aje) gospel en pop tot enerverende muziek. Hij heeft daarvoor een behoorlijke band tot zijn beschikking met strakke blazers op trompet, tenor- en baritonsax, piano en keyboards (orgel – met een prachtige solo in Motherland), bas, percussie (drums/talking drum, djembé en conga’s) en achtergrondzangers.

Atanda zingt in het Yoruba over optimisme in het openingslied Ogundele, met heerlijke juju-afro blazers, zoals die ook te horen zijn in Corruption. Fraai is Derayo (Bliksem). Een lied met een prachtige melodie die warm wordt ondersteund door meerstemmige vocalen. Iwa (Gedrag) is een soort rap met een origineel trompet-intro vol chromatiek en speelse highlife gitaarklanken. Het album sluit af met het opwindende Wake Up Africa. Een loflied voor Afrika, waar Atanda wordt bijgestaan door zanger en gitarist Adédèjí.

Met Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil is een gevarieerd album waar de muziek nergens zijn zeggingskracht verliest, maar juist in expressie wint door de onbevangen uitvoeringen. Atanda bewijst hiermee dat de ontwikkeling van de Afrikaanse muziekcultuur niet stil staat maar voortdurend in beweging blijft en steeds verder excelleert tot innovatieve crossovers.

English version

After his 2019 debut album Ancestors, Nigerian singer and guitarist Atanda releases his vibrant follow-up Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil.

Atanda was born in Lagos, the capital of Nigeria. The wonderful reviews of his debut album Ancestors ensured that he gave many concerts at festivals, including Felabration and the International Jazz Festival, both in Lagos, the Market for African Performing Arts (MASA) in Abidjan (Ivory Coast) and the African Young Entrepreneur (A.Y.E). An organization that supports young African entrepreneurs, including musicians. Nowadays Atanda lives in London where he gives concerts and teaches.

Just like his debut CD Ancestors, his album Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil is a reflection on the culture and heritage of Africa. With organic ease he mixes juju, highlife, afrofunk, jazz (Aje) gospel and pop into exciting music. He’s the leader of a decent band, with tight brass section on trumpet, tenor and baritone sax, piano and keyboards (organ – with a beautiful solo in Motherland), bass, percussion (drums/talking drum, djembe and congas) and background singers.

Atanda sings in Yoruba about optimism in the opening song Ogundele, with wonderful juju-afro brass, as can also be heard in Corruption. Derayo (Lightning) is beautiful. A song with a wonderful melody that is warmly supported by polyphonic vocals. Iwa (Behavior) is a kind of rap with an original trumpet intro full of chromaticism and playful highlife guitar sounds. The album closes with the exciting Wake Up Africa. A song of praise for Africa, where Atanda is assisted by singer and guitarist Adédèjí.

With Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil is a varied album where the music never loses its expressiveness, but rather gains expression through the solid performances. Atanda proves that the development of African music culture does not stand still but remains constantly in motion and continues to excel in great music.

*Atanda: Ọ̀mọ̀nílẹ̀ – Son of the Soil (One World Music/Xango)

© Mattie Poels.