Galicië (N/W Spanje) staat bekend om zijn Keltisch georiënteerde muziek met gebruik van de pandeiro (tamboerijn), gaita (doedelzak) en (één)stemmige vrouwenzang. Deze laatste is volop te horen op de compilatie cd ‘Cantigas de Mulleres’ die een mooi overzicht geeft van zangeressen die bepalend zijn geweest voor de ontwikkeling van de muziek uit dit prachtig stukje Europa.
Voor wie de muziek uit Galicië (nog) niet kent, is de compilatie ‘Cantigas de Mulleres’ (Vrouwenliederen) een prachtige binnenkomer. De zang uit Noord Spanje is zeer herkenbaar. Trots, oprecht, helder en een beetje melancholisch. Kenmerken die gelardeerd worden met melodieën, geïnspireerd op eeuwenoude structuren. Het gebruik van tamboerijn, gaita, percussie en diverse snaarinstrumenten zorgen voor bijzondere ondersteuning waardoor de weemoed alleen nog maar toeneemt. Alhoewel de Galicische new folk een ontwikkeling heeft doorgemaakt, blijft toch die typische klankkleur hoorbaar. Hoe je het ook went of keert, de markante manier van zingen maakt de muziek herkenbaar en ondoorgrondelijk mooi! Een uitstekend overzicht is nu te horen op ‘Cantigas de Mulleres’.
Zangeres Uxia (foto rechts), waar de cd mee opent, gebruikt Braziliaanse ritmen in haar muziek net zoals de groep Marful. In de muziek van Gaudi Galego (van de legendarische groep Berrogüetto) horen we jazz elementen, terwijl de zangeressen Mercedes Peón en Mónica de Nut de elektronica opzoeken. De groepen Ialma (foto links), Leilía en Sondeseu vertegenwoordigen de éénstemmige vrouwenzang met gebruik van de pandereito, aangevuld met pop invloeden. De zangeressen Rosa Cedrón (Luar-na-Lubre), de Galisisch/Palestijnse zangeres Najla Shami en de groepen Doa en Fía Na Roca vertegenwoordigen de bijzondere new folk. De ‘oudste‘ bijdrage komt van Señora Carmen: een vrouw van 86 die ook meezingt in het slotlied ‘Pola Rua de San Pedro’ van de groep Malvela, waarin vrouwen van elke leeftijd hun lokale liedjes zingen om deze levend te houden. Het geheim van Galicië!
- Compilatie cd: ‘Cantigas de Mulleres‘ (folmusica.com)
© Mattie Poels.
Geen reacties