De Sefardische muziek is voor veel musici een inspiratiebron. Deze eeuwenoude Joodse muziek is mijlenver te herkennen aan zijn bijzondere melodievoering en krijgt, mede door het gebruik van oude instrumenten, een kleurrijk en intens karakter. Iets soortgelijks treffen we aan op de nieuwe cd ‘La Cantiga del Fuego’ van de Spaanse zangeres Ana Alcaide.
In 1492 bekeerde Spanje zich tot het Christendom. Joden werden door koning Ferdinand en koningin Isabel gedwongen zich óf tot het Christendom te bekeren óf Spanje te verlaten. Veel Joden kozen voor het laatste en namen hun muziek mee naar Noord-Afrika, Turkije, Griekenland en Noord-West Europa. Ana Alcaide (Madrid/1976) gebruikt deze Sefardische lyriek voor haar eigen composities die ze aanvult met traditionele Sefardische muziek waaronder het titelstuk ‘La Cantiga del Fuego’. Alcaide bespeelt de nyckelharpa, de Zweedse druktoetsenviool die ze leerde kennen in 2000 tijdens haar vervolgstudie biologie (plantkunde) in Zweden. Ze raakte zo gefascineerd door dit instrument, dat ze besloot om vijf jaar later terug te keren om nyckelharpa en oude muziek te gaan studeren aan de Malmö Academy of Music. In 2006 brengt ze haar debuut cd ‘Viola de Teclas’ uit, waarna nog twee cd’s volgen en steeds het Sefardische repertoire een leidende rol speelt.
De muziek van Ana Alcaide ligt gemakkelijk in het gehoor, balancerend tussen oude muziek (Renaissance) en folk. De melodieën zijn pakkend, herkenbaar en verlopen net iets anders dan je zou verwachten. Hierdoor blijft de muziek spannend en word je steeds verrast. Heel geraffineerd horen we gitaar, ûd, mandola, klarinet, ney (fluit), bas en percussie in gebalanceerde arrangementen. Ana heeft een prachtig heldere stem die goed past bij het repertoire. Toch schuilt er in enkele nummers een pathetische ondertoon en worden we overgoten met analoge strijkers en serene meerstemmige zang. De prachtige muziek spreekt voor zich en heeft deze opsmuk niet echt nodig. Toch is ‘La Cantiga del Fuego’ een eclectische cd en zeer de moeite waard. Nummers als ‘Baila donde el mar’, ‘En el jardin de la reine’ en het titelstuk ‘La Cantiga del Fuego’ zijn werkelijk beeldschoon en bieden de luisteraar een kijkje in het rijke Sefardische verleden.
- Ana Alcaide: ‘La Cantiga del Fuego’ (ARC Music)
© Mattie Poels.
Geen reacties