De Palestijnse ûd (arabische luit)speler Nizar Rohana laat op zijn nieuwe solo-album Safa de zuiverheid horen van hét instrument uit de Arabische wereld: de ûd.
English version below
Nizar Rohana wordt geboren in een muzikale familie nabij Haifa, een plaats in het noorden van Israël. Zijn vader was eveneens ûd-speler en zijn moeder percussionist. Hij studeerde ûd aan de Rubin Academy in Jeruzalem en musicologie aan de Hebreeuwse Universiteit, met een specialisatie van de liederen van Umm Kulthum (1898 – 1975): de legendarische Egyptische zangeres die een grootheid was in het midden-oosten.
In 2008 start Rohana zijn solocarrière en bracht zijn debuutalbum Sard uit. Vier jaar later gaat hij compositie studeren bij de Palestijnse componist Bishara Khell. Een musicus die op ingenieuze wijze een organische mix maakt van Arabische en Westerse muziek. Hij schreef o.a. werken voor piano & ûd, symfonieorkest, (& ûd, kanun (hakkebord) en ney (fluit)) en werken voor piano solo.
Door de verslechterende politieke situatie en oorlogen in het Midden-Oosten, verhuisde Rohana in 2013 naar Nederland en werkte o.a. samen met de Nederlandse musici bassist Tony Overwater en klarinettist Maarten Ornstein.
De ûd is net zo belangrijk in het Midden-Oosten als de piano in de westerse wereld. De Arabische muziek wordt gecomponeerd vanuit de ûd, is éénstemmig (modaal) en gebouwd op veel verschillende toonladders, die allemaal hun eigen timbre hebben. De composities hebben een thema waarover geïmproviseerd wordt. Hoe ingewikkeld en virtuoos die improvisaties zijn, hangt natuurlijk helemaal af van de musicus die de ûd bespeelt.
Nizar Rohana is een virtuoos die zijn instrument laat dansen en wenen. Dat gebeurt meteen in het openingswerk Safa, waarbij het soms lijkt alsof je twee instrumenten hoort, twee ûd’s tegelijkertijd. Rohana heeft een verbluffende plectrum-techniek. Een plectrum is een langwerpig stukje plastic (van origine een ganzenveer) waarmee hij op de snaren tokkelt. Dat doet hij soms razendsnel, heen-en-weer, waardoor er een soort tremolo ontstaat. Daarnaast dempt hij de snaren, speelt flageoletten en maakt versieringen door om-de-toon-heen-te-spelen. Hij speelt met een organisch gemak, waarbij hij moeiteloos (en soms razendsnel) wisselt tussen de bas- en melodie-snaren. Al deze speelwijzen wisselen elkaar zo vlekkeloos af, dat je bijna niet in de gaten hebt hoe knap het is.
Op zijn derde album Safa (Puurheid) horen we een musicus die zijn vak verstaat. Die bevlogen zijn muzikale verhalen vertelt. Voor de gemiddelde luisteraar zal het geen gemakkelijke kost zijn. Maar wie nieuwsgierig blijft en zich een beetje verdiept in het ‘onbekende’, zal worden getrakteerd op eindeloos mooie en veelzijdige verhalen die met verve worden gebracht!
English version
On his new solo album Safa, Palestinian ûd (Arabic lute) player Nizar Rohana shows the purity of the instrument of the Arab world: the ûd.
Nizar Rohana was born into a musical family near Haifa, a city in the north of Israel. His father was also an ûd player and his mother a percussionist. He studied ûd at the Rubin Academy in Jerusalem and musicology at the Hebrew University, specializing in the songs of Umm Kulthum (1898 – 1975): the legendary Egyptian singer who was a great figure in the Middle East.
In 2008, Rohana started his solo career and released his debut album Sard. Four years later, he started studying composition with Palestinian composer Bishara Khell. A musician who ingeniously creates an organic mix of Arabic and Western music. He wrote compositions for piano & ûd, symphony orchestra (& ûd, kanun (dulcimer) and ney (flute)) and pieces for piano solo.
Due to the deteriorating political situation and wars in the Middle East, Rohana moved to the Netherlands in 2013 and worked with the Dutch musicians bassist Tony Overwater and clarinetist Maarten Ornstein.
The ûd is just as important in the Middle East as the piano is in the Western world. Arabic music is composed from the ûd, is monophonic (modal) and built on many different scales, each with its own timbre. The compositions have a theme on which improvisations are made. How complicated and virtuoso these improvisations are, depends entirely on the musician who plays the ûd, of course.
Nizar Rohana is a virtuoso who makes his instrument dance and cry. This happens immediately in the opening work Safa, where it sometimes seems as if you are listening to two instruments, two ûd’s playing at the same time. Rohana has an astonishing plectrum technique. A plectrum is an elongated piece of plastic (originally a goose feather) with which he plucks the strings. He sometimes does this very quickly, back and forth, which creates a kind of tremolo. He also dampens the strings, plays flageolets and creates ornaments by playing around the tone. He plays with an organic ease, where he effortlessly (and sometimes very quickly) switches between the bass and melody strings. All these playing methods alternate so flawlessly that you hardly notice how skilled it is.
On his third album Safa (Pureness) we hear a musician who knows how to make music. Who tells his musical stories with passion. For the average listener it might be not so easy to listen to. But those who remain curious and delve a little deeper into the ‘unknown’, will be treated to endlessly beautiful and versatile stories that are played with verve!
- Nizar Rohana: Safia (Eigen Beheer/ Xango)
© Mattie Poels.
Geen reacties