Het Vlaamse kwintet Broes brengt met Belgica een ode aan het schip met de gelijknamige naam, dat als inspiratie diende voor hun nieuwe album.

English version below

In 1897 doopte kapitein Adrien de Gerlache (1866-1934) de in Noorwegen gebouwde walvisboot Patri tot Belgica. Hij herbouwde het schip en koos vanuit Antwerpen het woeste water. Voer naar Rio De Janeiro, Madeira en Montevideo, maar ook naar Antarctica waar het schip, noodgedwongen, de winter doorbracht (prachtig muzikaal bewerkt in Poolnacht). Deze ongelooflijke reis is voor de groep Broes het uitgangspunt voor inspiratievolle muziek, waarin heimwee, angst, maar ook verwondering en passie centraal staan.

In een breed folkrock-metier (meer folk dan rock) beweegt het kwintet Broes zich over de zeven zeeën. Instrumentale stukken, op het stuk Water neem me mee na, dat retorisch gezongen wordt door gastzanger Walschaerts, worden alle composities gespeeld op akoestisch gitaar, viool, accordeon, bas en drums.

Melodieus repertoire dat gecomponeerd werd door alle leden van de band. Sterke, goed in het gehoor liggende melodieën die soms sterk refereren aan Zuid-Amerikaanse muziek. Het album opent met een schipbreuk in To the End of the World, als er motorproblemen ontstaan, maar het schip zet uiteindelijk koers richting Antarctica. Een stevig werk, met gemuteerd gitaarspel, dat zelfs even richting funk neigt, maar zodra viool en accordeon hun intrede doen, is het duidelijk: heerlijk Bretons georiënteerde folkrock.

Onderweg gebeurt er muzikaal van alles. Zo worden er in Flora (in een 5-telsmaat), nieuwe planten en diersoorten ontdekt die worden meegenomen naar België. Maar Flora is ook een ode aan de dochter van drummer Gielis Cautears, met afwisselend thema op accordeon en viool. We horen het verhaal in Water neem me mee, waarin wordt verteld dat ‘matroos worden nog altijd beter is dan landloper zijn’. In Yau – Guru klinkt de ritmiek van de candombe uit Uruguay. Een (slaven)dans die ontstond midden 19de en een versmelting is van wals en mazurka. Het harde werken op een schip eist zijn tol, wat prachtig muzikaal is vertolkt in Dark & Stormy (met vibrafoon). Een speelse compositie die door zijn breekbaarheid en sereniteit een hoogtepunt is (net zoals Poolnacht, met spannende maatwisselingen). De compositie Vuurland markeert het punt waarin de Belgica koers zet richting Antarctica, vertolkt in wisseling van een 4- naar 3-tels maat met fraaie gitaarsolo. Nansen & Sverdrup is een ode aan de twee katten die meevoeren op de Belgica waarvan alleen Nansen het overleefde. Een springerig thema op viool en accordeon waarin je beide katten over het dek ziet hollen, springen en duiken (met een lichte Jiddische signatuur in de viool). De forró (dans uit het noorden van Brazilië) in Festa No Rio swingt dan opeens door je kamer, met heerlijk roffelwerk (geen triangel zoals in de originele forró), met een snelle, vrolijke melodie (mooi accordeonspel) en strakke bassolo. Gevolgd door Café den Arrivée. Inderdaad feest, want na zo’n 50 minuten zijn we weer thuis. Maar laat de CD even helemaal uitdraaien want dan word je nog getrakteerd op een fluit-toefje met vingerknip.

Alhoewel er op Belgica diverse stijlen voorbijkomen, klinkt de muziek van het kwintet Broes als een eenheid. De groep zet met dit nieuwe album prachtig werk op de planken. Virtuoos accordeon-, viool- en gitaarspel, aangevuld met strak drum- en baswerk. Een zeereis die voor kapitein De Gerlache en zijn bemanning zeer zwaar moet zijn geweest, maar voor Broes een inspiratiebron, muzikaal innovatief vereeuwigd.

Klik Hier voor Broes Belgica via Bandcamp

English version

With Belgica, the Flemish quintet Broes pays tribute to the ship of the same name, which inspired the band for their new album.

In 1897, captain Adrien de Gerlache (1866-1934) renamed the Norwegian-built whaleboat Patri to Belgica. He rebuilt the ship and chose the wild waters from Antwerp. He sailed to Rio de Janeiro, Madeira and Montevideo, but also to Antarctica where the ship, out of necessity, had to spend the winter (beautifully musically adapted in Poolnacht (Polar Night)). This incredible journey is the starting point for the group Broes for inspiring music in which homesickness, fear, but also wonder and passion are central.

In a broad folk rock profession (more folk than rock), the quintet Broes moves across the seven seas. Instrumental pieces, except for the piece Water Neem Me Mee, which is sung rhetorically by guest singer Walschaerts, all compositions are played on acoustic guitar, violin, accordion, bass and drums.

Melodic repertoire that was composed by all members of the band. Strong, catchy melodies that sometimes strongly refer to South American music. The album opens with shipwreck To the End of the World, when there are engine problems, but eventually sets course for Antarctica. A solid work, with mutated guitar playing, that even leans towards funk for a while, but as soon as violin and accordion make their entrance, it is clear: wonderfully Breton-oriented folk rock.

Along the way, all sorts of things happen musically. For example, in Flora (in a 5-beat time), new plants and animal species are discovered that are taken to Belgium. But Flora is also an ode to the daughter of drummer Gielis Cautears, with alternating themes on accordion and violin. We hear the story in Water neem me mee (Water take me with you), in which it is said that ‘becoming a sailor is still better than being a tramp’. In Yau – Guru the rhythm of the candombe from Uruguay sounds. A (slave) dance that originated in the mid-19th century and is a fusion of waltz and mazurka. The hard work on a ship takes its toll, which is beautifully musically interpreted in Dark & ​​Stormy (with vibraphone). A playful composition that is a highlight due to its fragility and serenity (just like Poolnacht (Polar Night), with exciting changes in time). The composition Vuurland marks the point at which the Belgica sets course for Antarctica, interpreted in a change from 4- to 3-beat time with a beautiful guitar solo. Nansen & Sverdrup is an ode to the two cats that sailed on the Belgica of which only Nansen survived. A bouncy theme on violin and accordion in which you see both cats running, jumping and diving across the deck (with a slight Yiddish sound in the violin). The forró (dance from the north of Brazil) in Festa No Rio suddenly swings through your room, with wonderful drumming (no triangle as in the original forró), with a fast, cheerful melody (beautiful accordion playing) and a tight bass solo. Followed by Café den Arrivée. A party indeed, because after about 50 minutes we are back home. But let the CD play ’till the end, because then you will be treated to a whistle tuft with fingers snap.

Although various styles pass by on Belgica, the music of the quintet Broes sounds like a unity. With this new album, the group created a beautiful concept. Virtuoso accordion, violin and guitar playing, supplemented with tight drum and bass work. A sea voyage that must have been very difficult for captain De Gerlache and his crew, but for Broes a source of inspiration, immortalized in a musically innovative way.

Click Here for Broes Belgica via Bandcamp

  • Broes: Belgica (Eigen Beheer/ Xango)

© Mattie Poels.