Near-Earth Objects heet het nieuwe album van de strakke Londense jazz-funkband The Boom Yeh.
English version below
The Boom Yeh staat onder leiding van gitarist Jon Speedy die we ook al tegenkwamen bij Yaaba Funk. De band draait al een decennium lang mee binnen de Londense jazz-funk scene en bestaat uit gerenommeerde musici die werkten met o.a. Incognito, Jamiroquai, The Brand New Heavies en Alice Russell. Op Near-Earth Objects horen we drie blazers (bariton)sax en trombone), basgitarist, drummer en enkele gastmusici op keyboards, trompet en conga’s. De groep gaf concerten tijdens het EFG London Jazz Festival, het Manchester Jazz Festival en in Ronnie Scott’s. De legendarische Londense jazzclub die eind jaren ’50 werd opgericht door saxofonist Ronnie Scott en waar Ella Fitzgerald en Chet Baker albums opnamen.
Op het derde album Near-Earth Objects van The Boom Yeh heeft Speedy gekozen voor korte instrumentale stukken. Compacte composities die door ‘live improvisaties uitgroeien tot langere werken, waardoor ze hun spontaniteit behouden en ze elke keer fris en oorspronkelijk klinken‘, zo zegt hijzelf.
Inderdaad, korte stukken, niet langer dan 5 minuten, knallen uit je speakers. Strakke funk, met een fraaie blazerssectie (Tower of Power), heerlijk ronkende baritonsax, vlammende trombone- en sax-solo in het openingsstuk, gevolgd door een George Duke-achtig werk Chronic Tonic, uit de tijd dat hij werkte met Stanley Clarke. Fraai is ook de gitaarsolo in Hot Tamala, lekker aangelengd met fuzz & wahwah-pedaal. We horen de ontspannen invloeden van George Clinton in Pocket Rocket, met heerlijke synthesizer-saus en in het titelstuk Near-Earth Objects onverwachte accenten en Afro-invloeden van The Headhunters (begin jaren ’70 opgericht door Herbie Hancock). Licht psychedelisch is Mind’s Eye dat met een pompende basloop, triangel, spooky-synths wordt overgoten met een blazersthema. Een werk dat mooi zou passen in een spannende scene van een (oude) James Bond-film.
De muziek van The Boom Yeh grijpt als een puzzel in elkaar, met meerstemmige blazers-thema’s, fijne gitaar-rifs, degelijk ondersteund door groovy bas & drums. Maar wat vooral opvalt is het laid-back spel. Deze musici spelen zo heerlijk ontspannen en relaxed. Dat is naast goede composities dubbel genieten.
English version
Near-Earth Objects is the title of the new album by the tight London jazz-funk band The Boom Yeh.
The Boom Yeh is led by guitarist Jon Speedy, who we also encountered in Yaaba Funk. For a decade the band has been active in the London jazz-funk scene and consists of renowned musicians who have worked with Incognito, Jamiroquai, The Brand New Heavies and Alice Russell. On Near-Earth Objects we hear three horn players: (baritone) sax and trombone, bass guitarist, drummer and several guest musicians on keyboards, trumpet and congas. The group gave concerts during the EFG London Jazz Festival, the Manchester Jazz Festival and in Ronnie Scott’s. The legendary London jazz club that was founded in the late 1950s by saxophonist Ronnie Scott and where Ella Fitzgerald and Chet Baker recorded albums.
Speedy has chosen short instrumental pieces for this third album Near-Earth Objects. Compact compositions that ‘grow into longer works through live improvisations, which means they retain their spontaneity and sound fresh and original every time‘, as he says.
Indeed, short pieces, no longer than 5 minutes, blast out of your speakers. Tight funk, with a beautiful brass section (Tower of Power), with a wonderfully roaring baritone sax, blazing trombone and sax solo in the opening piece, followed by a George Duke-like work Chronic Tonic, from the time he worked with Stanley Clarke. The guitar solo in Hot Tamala is also excellent, nicely diluted with fuzz & wahwah pedal. We hear the relaxed influences of George Clinton in Pocket Rocket, with a delicious synthesizer sauce and in the title piece Near-Earth Objects there are unexpected accents and Afro influences from The Headhunters (founded in the early 70s by Herbie Hancock). Slightly psychedelic is Mind’s Eye, which is covered with a nice bass line, triangle, spooky synths and a brass theme. A work that would fit nicely in an exciting scene of an (old) James Bond movie.
The music of The Boom Yeh fits together like a puzzle, with polyphonic brass themes, fine guitar riffs, solidly supported by groovy bass & drums. But what is especially striking is the laid-back playing. These musicians play so wonderfully relaxed. In addition to good compositions, this is doubly enjoyable.
- The Boom Yeh: Near-Earth Objects (Cosmosium Records)
© Mattie Poels.
Geen reacties