Royal Throne of Kings is een fraaie collectie werken waarbij componist Ralph Vaughan Williams was geïnspireerd door het werk van William Shakespeare, uitgevoerd door het Kent Sinfonia o.l.v. James Ross, zangeres Eloise Irving en pianist Malcolm Riley.
English version below
De Britse componist Ralph Vaughan Williams (1872-1958) componeerde religieuze en wereldlijke vocale muziek, maar ook opera’s, kamermuziek, 9 symfonieën en bewerkte (Engelse) volksmuziek.
Vaughan Williams was een groot Shakespeare-liefhebber en heeft in zijn 70-jarige muziek-carrière veel muziek geschreven die is geïnspireerd op het werk van deze 16de eeuwse toneel-grootmeester.
Bijna alle werken op Royal Throne of Kings zijn premiere-opnames. Het album opent met het 0’47 seconden durende My Kingdom for a Horse. Een korte, filmische overture die ‘aankondigt’ dat er nog meer moois komt. En dat komt er ook. Zoals de zeven-delige Henry IV Suite, bewerkt door pianist Malcolm Riley die op dit album ook te horen is met zangeres Eloise Irving. De orkestwerken worden uitgevoerd door het Kent Sinfonia. Een orkest dat opvalt door zijn transparante uitvoerings-karakter, mooi te horen in de Henry IV Suite: Introduction, Falstall and Prince Hal en het serene Music to My Weary Spirit, dat met zijn gelaagde strijkers je een brok in je keel bezorgt.
Henry V Overture is een unicum. Het stuk werd gecomponeerd door Vaughan Williams in 1913, maar door de tijd verdween de orkestpartij. David Owen Norris en Malcolm Riley reconstrueerde het werk naar aanleiding van de handgeschreven, overgebleven partituur van de componist. Het resultaat is een 7 minuten durende, enerverende overture, prachtig uitgevoerd.
Maar het meest intrigerende werk van dit album Royal Throne of Kings is de Stratford Suite waar alles op zijn plek valt. Waar Vaughan Williams thema’s uit zijn eerdere werken citeert, waar folk zo intens mooi wordt geïnfiltreerd in het klassieke metier, aangevuld met een hymne, een fanfare en een dans. Welluidende thema’s worden vakkundig, fier en oprecht gespeeld (Royal March) in frisse en heldere uitvoeringen. En alhoewel we hier te maken hebben met een groot orkest van zo’n 40 musici, behoudt de muziek zijn ingetogen karakter en wordt de schoonheid van de muziek zo zuiver en puur onderstreept, alles onder de bezielende leiding van dirigent James Ross.
English version
Royal Throne of Kings is a beautiful collection of compositions in which composer Ralph Vaughan Williams was inspired by the work of William Shakespeare, performed by the Kent Sinfonia conducted by James Ross, singer Eloise Irving and pianist Malcolm Riley.
The British composer Ralph Vaughan Williams (1872-1958) composed religious and secular vocal music, but also operas, chamber music, nine symphonies and arranged (English) folk music.
Vaughan Williams was a great Shakespeare admirer; during his 70-year music career he wrote much music inspired by the work of this 16th century theatre grand-master.
Almost all the pieces on Royal Throne of Kings are première recordings. The album opens with the 0’47 seconds My Kingdom for a Horse – a short, cinematic overture that ‘announces’ that more beautiful music is to come. And it sure does. Like the Henry IV Suite in seven movements arranged by Malcolm Riley, who can also be heard on this album as pianist with singer Eloise Irving. The orchestral works are performed by the Kent Sinfonia, an orchestra that stands out for its transparent performance character, beautifully heard in the Henry IV Suite: Introduction, Falstall and Prince Hal and the serene Music to My Weary Spirit, which gives you goosebumps with its layered strings.
The Henry V Overture is unique. The piece was composed by Vaughan Williams in 1913, but the orchestral part disappeared over time. David Owen Norris and Malcolm Riley reconstructed the work, based on the composer’s handwritten, surviving score. The result is a 7-minute long exciting overture, beautifully performed.
The most intriguing and striking work on this album Royal Throne of Kings, however, is the Stratford Suite where everything falls into place. Here Vaughan Williams quotes themes from his earlier works: folk music is infiltrated with intense beauty into the classical metier, supplemented with a hymn, a fanfare and a dance. Well-sounding themes are played skilfully, proudly and sincerely (Royal March) in fresh and clear performances. Although there is a large orchestra of about 40 musicians, the music retains its subdued character, with its beauty emphasised so purely and clearly, all under the inspiring leadership of conductor James Ross.
- Kent Sinfonia & James Ross: Royal Throne of Kings (Albion Records)
© Mattie Poels.
Geen reacties