De Turkse groep BaBa ZuLa maakt op hun nieuwe album İstanbul Sokaklari een muzikale ontdekkingstocht door de straten van Istanboel.

English version below

De muziek van BaBa ZuLa is doordrenkt met Turkse folk, waarin de elektrische saz centraal staat. De stukken klinken bezwerend en opzwepend, met teksten over o.a. politiek verzet, protesten, corruptie en geld-verspilling. Deze worden gesproken, gerapt en gereciteerd door Osman Murat Ertel en zijn vrouw Esma Ertel, die naast fluister-zingen ook prachtig uithaalt in een ululatie (het snel heen en weer bewegen van de tong tijdens het zingen met kopstem), te horen in het intro van Pisi Pisi Halyai. De stukken worden aangevuld met locatie-opnames van o.a. scheepshoorn, de branding, meeuwen, roerige bazaar-hectiek en het geluid van een treinstation, waarmee het album opent in Istanbul Express Divan Taksim.

Bijzonder aan de muziek op İstanbul Sokaklari is dat elk stuk doordrenkt is met een soort drone-sound. Een laag klinkende, bezwerende toon, die de kern van de muziek vormt en een dreigend timbre toevoegt, bijvoorbeeld door de misthoorn in Bosphoros Ura Taksim of synthesizers in Pisi Pisi Halyai en Güzel Bahçe Taksimi.

Op Istanbul Sokaklari horen we naast de vocalen van Osman Murat Ertel en Esma Ertel, Murat’s elektrische saz (met fraai gebruik van wah-wah pedaal), synthesizer, baglama en lokatie-opnames, de percussionisten Levent Akman en Ümut Adakale op lepels, def, darbuka en bendir (mooi in Yapraklarin Arasindan in Marokkaans timbre), de elektrische en akoestische bassisten Olcay Bozkurt en Veys Çolak en de additional lokatie-opnames van Kromaz Çakar.

Istanbul Sokaklari is een album vol ingenieuze arrangementen die een bloemrijk klankkleuren-spectrum vormen, dat als een verrassend palet voorbij komt en je op avontuurlijke en zeer muzikale wijze meevoert door de straten van Istanboel.

Luister hier via Bandcamp

English version

The Turkish group BaBa ZuLa makes a voyage of discovery through the streets of Istanbul on their new album Istanbul Sokaklari.

BaBa ZuLa’s music is steeped in Turkish folk, in which the electric saz plays a central role. The pieces sound enchanting and rousing, with lyrics about political resistance, protests, corruption and wasting money. These are spoken, rapped and recited by Osman Murat Ertel and his wife Esma Ertel, who, in addition to whisper-singing, also beautifully performs an ululation (the rapid back and forth movement of the tongue while singing with a head voice) in the intro of Pisi Pisi Halyai. The pieces are supplemented with location recordings of, among other things, a ship’s horn, the coast line, seagulls, bustling bazaar hustle and bustle and the sound of a train station, with which the album opens in Istanbul Express Divan Taksim.

What is special about the music on Istanbul Sokakları is that every piece is imbued with a kind of drone. A low-sounding, enchanting tone, which forms the core of the music and adds a threatening timbre, for example through the foghorn in Bosphoros Ura Taksim or synthesizers in Pisi Pisi Halyai and Güzel Bahçe Taksimi.

On Istanbul Sokaklari we hear, in addition to the vocals of Osman Murat Ertel and Esma Ertel, Murat’s electric saz (with a beautiful use of wah-wah pedal), synthesizer, baglama and location recordings, percussionists Levent Akman and Ümut Adakale on spoons, def, darbuka and bendir (beautiful in Yapraklarin Arasindan in Moroccan timbre), electric and acoustic bassists Olcay Bozkurt and Veys Çolak and the additional location recordings of Kromaz Çakar.

Istanbul Sokaklari is an album full of ingenious arrangements that form a flowery spectrum of timbres, which passes by as a surprising palette. It takes you on an adventurous and very musical trip through the streets of Istanbul.

Listen here via Bandcamp

  • BaBa ZuLa: Istanbul Sokaklari (GlitterBeat/ Xango)

© Mattie Poels.