Gitarist Chicuelo (Juan Gómez), pianist Marco Mezquida en percussionist Paco de Mode leggen op Del Alma de flamenco-ziel bloot.

English version below

Pianist Marco Mezquida (Menorca-1987) heeft inmiddels een verbluffende carrière achter de rug. Met zijn 37 jaar, heeft hij 96 (!) albums uitgebracht en nog eens 28 waaraan hij zijn medewerking heeft verleend. Een ongelooflijk groot aantal. Op al deze albums combineert hij flamenco met populaire en klassieke muziek, jazz, vrije improvisatie en folklore. Hij studeerde piano aan de Hogere Muziekschool van Catalonië in 2009.

Hij nam met flamenco gitarist Chicuelo (Barcelona-1968) nu de derde CD Del Alma (Van de Ziel) op. Ook een groot musicus die de vaste begeleider is van de geweldige flamenco-zangers Duquende en Miguel Poveda. Met deze laatste maakte hij ook deel uit van de Qawwali-groep van de bijzondere Pakistaanse zanger Faiz Ali Faiz. Bovendien componeerde hij muziek voor de film Don Quixote van Orson Welles.

Op Del Alma zijn beide musici aan elkaar gewaagd, geven elkaar de improvisatie-ruimte, vullen elkaar aan en ondersteunen elkaars improvisaties, daarbij stevig begeleid door van percussionist Paco de Mode op de cajon (percussie-kistje) en kalebas.

Het album opent met Najando. Een werk dat door ritmiek en tonaliteit nog het meeste de flamenco signatuur in zich draagt van het hele album. Dat is prima natuurlijk, want er volgt nog veel meer moois waarin de flamenco overduidelijk aanwezig blijft, maar waar deze ook iets meer naar de achtergrond verdwijnt. Opvallend zijn daarbij de melodieuze composities met een hoog thematisch karakter, waardoor ze soms aansluiten bij het werk van de Dominicaanse pianist Michel Camilo. Mooi te horen in Carrer del perrill, waarbij de improvisaties op piano en gitaar elkaar zo fraai complementeren, aangevuld met een cajon-solo. Prachtig open gearrangeerd is ook De Ida y Vuelta. Een stuk met een vette knipoog naar de ball-room muziek, die door de vele octaven in het klavier-werk (rechterhand) nog heerlijk wordt aangedikt. Fraaie chromatiek en schitterende akkoorden klinken er in de snelle wals Huellas del Center. Een compositie-techniek die we niet zoveel tegenkomen binnen de flamenco-georiënteerde muziek, maar hier een ingetogen en dramatische werking heeft, goed voor een kippenvel-moment.

Del Alma staat vol muzikale heerlijkheden en is een absolute aanrader voor de avontuurlijke luisteraar die, naast knap gecomponeerde stukken, ook houdt van improvisaties, gebalanceerd samenspel, met hier en daar flink wat noten-vuurwerk.

  • Klik hier voor de recensie van Talisman: Mezquida
  • Klik hier voor de recensie van Letter to Milos: Mezquida

English version

Guitarist Chicuelo (Juan Gómez), pianist Marco Mezquida and percussionist Paco de Mode reveal the flamenco soul on Del Alma.

Pianist Marco Mezquida (Menorca-1987) has had an astonishing career. At the age of 37, he has released 96 (!) albums and another 28 in which he has collaborated. An incredibly large number. On all these albums he combines flamenco with popular and classical music, jazz, free improvisation and folklore. He graduated at the Higher Music School of Catalonia in 2009.

He has now recorded the third CD Del Alma (From the Soul) with flamenco guitarist Chicuelo (Barcelona-1968). Also a great musician who is the regular accompanist of the great flamenco singers Duquende and Miguel Poveda. With the latter, he was also part of the Qawwali group of the remarkable Pakistani singer Faiz Ali Faiz. He also composed music for the film Don Quixote by Orson Welles.

On Del Alma, both musicians are evenly matched, give each other room to improvise, complement each other and support each other’s improvisations, accompanied firmly by percussionist Paco de Mode on the cajon (percussion box) and gourd.

The album opens with Najando. A work that, through rhythm and tonality, still bears the most flamenco signature of the entire album. That is fine of course, because much more beauty follows in which the flamenco remains clearly present, but where the flamenco also fades a little more into the background. Striking are the melodious compositions with a highly thematic character, which sometimes connects them to the work of the Dominican pianist Michel Camilo. Beautiful to hear in Carrer del perrill, where the improvisations on piano and guitar complement each other so beautifully, supplemented with a cajon solo. De Ida y Vuelta has also a beautifully open arrangement. A piece with a big wink to ballroom music, which is wonderfully thickened by the many octaves on the piano work (right hand). Beautiful chromaticism and brilliant chords sound in the fast waltz Huellas del Center. A composition technique that we do not encounter so much in flamenco-orientated music, but has a subdued and dramatic effect, good for a goosebump moment.

Del Alma is full of musical delights and is an absolute must for the adventurous listener who, in addition to cleverly composed pieces, also likes improvisations, balanced interplay, with here and there a lot of note fireworks.

  • Click here for the review of Talisman: Mezquida
  • Click here for the review of Letter to Milos: Mezquida

Chicuelo & Marco Mezquida: Del Alma (Marco Mezquida / Xango)

© Mattie Poels.