Organist Laurens de Man bracht eind september 2024 twee bijzondere orgel solo-albums uit: Von Reden und Klingen en Richard Wagner: an Organic Journey.
English version below
Laurens de Man (1993) is naast organist, ook pianist, klavecinist en arrangeur. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Berlijnse Universität der Künste. Hij won diverse prijzen in binnen- en buitenland, waaronder: de eerste prijs tijdens het Prinses Christina Concours en de Martini Organ Competition in Groningen. Per 1 september ’23 is de Man hoofdvakdocent orgel aan het Utrechts Conservatorium.
Op het album Von Reden und Klingen staan originele werken van Bach, Kuhnau, Mozart en Kurtag. Op de CD Richard Wagner: an Organic Journey staan werken van Wagner die zijn gearrangeerd voor orgel door William Joseph Westbrook, Edwin H. Lemare, Sigfrid Karg-Elert en Franz Liszt.
Het album Von Reden und Klingen opent met werken van Bach, waaronder Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo. Een zesdelige composite die handelt over het vertrek van een dierbare. In zes delen worden het vertrek, de gevaren onderweg ‘besproken’, arriveert de koetsier en klinkt de posthoorn voor vertrek. Met deze kennis in gedachte, krijgt het werk van Bach een wonderlijke wending, waarbij thematiek, chromatiek en dynamiek de muziek een enorme impuls geven, innemend uitgevoerd door de Man. Dat geldt ook voor de tien Bijbelse verhalen van Johann Kuhnau (1660–1722). Zoals de Suonata quarta: Der todtkranke und wieder gesunde Hiskias; een muzikale vertaling van de zieke koning Hiskias (rond 700 v. Chr.) die uiteindelijk geneest. Een compositie met fraaie Renaissance en Barok kenmerken. De vijf korte weken van György Kurtág zijn de meest gedurfde werken van beide albums. Met dissonate harmonieën, opmerkelijke ritmiek en verrassende dynamiek, handelt het werk over het langzame verval van de aarde, kort na de schepping. Tenslotte, Mozart schreef weinig orgelmuziek, al noemde hij het orgel hét-instrument-der-instrumenten. Op het album staat de Fantasia in F-minor, die werd gecomponeerd voor een zelf-spelend-orgel in een klok, dynamisch uitgevoerd door Laurens de Man.
Op het tweede album Richard Wagner: an Organic Journey staan werken van Wagner die werden bewerkt door Westbrook, Lemare, Karg-Elert en Liszt. Het orgel-mes sneed zogezegd aan twee kanten: er klonk opeens orgelmuziek zoals men die niet kende en de opera-melodieën kregen, door deze orgelbewerkingen, meer bekendheid en maakten een uitstapje buiten het opera-huis. Op het album staan opera-bewerkingen uit Tannhäuser: Pilgerchor (Pelgrimskoor), Parsifal, Tristan und Isolde, Die Meistersinger von Nürnbergen. Fantastisch hoe de orkestpartituur is geabstraheerd tot een orgelstuk. Wie bekend is met het werk van Wagner, hoort alle orkestpartijen terug in de orgelklanken. Maar ook wie de muziek van Wagner niet kent, zal genieten van een ongekend mooie orgelpracht, die met liefde en aandacht wordt uitgevoerd door Laurens de Man.
Zijn spel straalt zelfverzekerdheid uit, met een groot gevoel voor klankkleur en dynamiek. Daarnaast heeft hij een verfijnde articulatie waardoor de uitvoeringen helder en fris klinken. Niet voor niets won hij als eerste organist de Nederlandse Muziekprijs, waar hij in het juryrapport wordt geroemd om zijn virtuositeit en vindingrijkheid.
English version
Organist Laurens de Man released two special organ solo albums at the end of September 2024: Von Reden und Klingen and Richard Wagner: an Organic Journey.
Laurens de Man (1993) is not only an organist, but also a pianist, harpsichordist and arranger. He studied at the Conservatory of Amsterdam and at the Berlin University of the Arts. He has won various prizes at home and abroad, including first prize at the Princess Christina Competition and the Martini Organ Competition in Groningen. As of September 1, 2023, de Man is organ teacher at the Utrecht Conservatory.
The album Von Reden und Klingen contains original works by Bach, Kuhnau, Mozart and Kurtág. The CD Richard Wagner: an Organic Journey features Wagner’s works arranged for organ by William Joseph Westbrook, Edwin H. Lemare, Sigfrid Karg-Elert and Franz Liszt.
The album Von Reden und Klingen opens with works by Bach, including Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo. A six-part composition about the departure of a loved one. In six parts, the departure and the dangers along the way are discussed, the coachman arrives and the post horn sounds for departure. With this knowledge in mind, Bach’s work takes a wonderful turn, with thematics, chromaticism and dynamics giving the music an enormous boost, performed captivatingly by de Man. This also applies to the ten Biblical stories by Johann Kuhnau (1660–1722). Such as the Suonata quarta: Der todtkranke und wieder gesunde Hiskias; a musical translation of the sick King Hezekias (around 700 BC) who eventually recovers. A composition with beautiful Renaissance and Baroque characteristics. The five short weeks by György Kurtág are the most daring works on both albums. With dissonant harmonies, remarkable rhythm and surprising dynamics, the work deals with the slow decay of the earth, shortly after creation. Mozart wrote little organ music, although he called thé organ the instrument-of-all-instruments. The album contains the Fantasia in F-minor, which was composed for a self-playing organ in a clock, dynamically performed by Laurens de Man.
The second album Richard Wagner: an Organic Journey contains works by Wagner that were arranged by Westbrook, Lemare, Karg-Elert and Liszt. The organ knife cut both ways, so to speak: suddenly organ music sounded as it was unknown and the opera melodies became better known through these organ arrangements and made a trip outside the opera house. The album contains operatic adaptations of Tannhäuser: the Pilgerchor (Pilgrim Choir), Parsifal, Tristan und Isolde, Die Meistersinger von Nürnbergen. It is fantastic how the orchestral score has been abstracted into an organ piece. Anyone familiar with Wagner’s work will hear all the orchestral parts in the organ sounds. But even those who are not familiar with Wagner’s music will enjoy an unprecedentedly beautiful organ splendor, performed with love and attention by Laurens de Man.
His playing exudes self-confidence, with a great sense of timbre and dynamics. In addition, he has a refined articulation that makes the performances sound clear and fresh. It is not without reason that he is the first organist to win the Dutch Music Prize, where he was praised in the jury report for his virtuosity and ingenuity.
*Laurens de Man: Von Reden und Klingen (GLO 5286)
*Laurens de Man: Richard Wagner: an Organic Journey (GLO 5287)
© Mattie Poels.
Geen reacties