Het Duo Saraswati speelt een voortreffelijke mix van Balinese en West-Europese muziek op hun debuut-CD Srikandi.
English version below
De broers Jan (1997) en Kris (2002) van der Plas, respectievelijk op cello en piano, groeien op in Nederland. Ze hebben een Nederlandse vader en een Balinese moeder en studeerden beiden aan Nederlandse Conservatoria.
Door hun Balinese achtergrond is het duo op zoek gegaan naar een muzikale verbinding tussen de Balinese en Westerse klassieke muziek. De Balinese muziek is lastig te vangen in westerse stemmingen, die welgetempereerd zijn. Toch zijn componisten als Claude Debussy, Bela Bartok en later ook Francis Poulenc op zoek gegaan om de klankkleur en de tonaliteit van Bali (slendro en pelog) te vangen in de westerse signatuur.
Op de CD Srikandi speelt het Duo Saraswati een verbluffende collectie van, aan Balinese gamelan georiënteerde muziek. Zo opent het album met een arrangement van Balinese Cerimonial Music van de Canadees-Amerikaanse componist Colin McPhee (1900-1964). Een groot pleitbezorger van de Balinese muziek die hij bewerkte voor 2 piano’s. Op dit album te horen in een doorleefde uitvoering voor piano en cello. Vervolgens klinken er drie solo pianowerken van respectievelijk Bartók en Tansman, waar op geraffineerde wijze de Balinese tonaliteit doorklinkt in Microkosmos en in Deel IX en X van Alexandre Tansman’s Le Tour du Monde en Miniature.
Zeer fraai zijn de werken uit Anthology of Indonesian Classical Music Book 1: Art Song. Korte Neo-Romantische miniaturen die in grote klasse worden uitgevoerd. In deze 8 gevarieerde stukken schitteren Jan en Kris van der Plas in coherent samenspel. Wat overigens ook goed tot zijn recht komt in de Cello Sonate Op. 65 van Benjamin Britten, waarmee dit album afsluit. In het 2de deel (scherzo – pizzicato) van deze sonate zijn het de cello en piano die elkaar zo mooi complementair aanvullen en samen-kleuren, zoals we dat ook tegenkomen binnen de Balinese gamelan muziek.
Alhoewel het cello solostuk van de Amerikaanse avant-garde componist George Crumbs weinig met Balinese muziek van doen heeft, past dit verhalende en grillige werk zeer goed binnen het repertoire van dit album Srikandi.
De organische wijze waarop Duo Saraswati de Balinese en westerse muziek samenbrengt is niet alleen hoorbaar in de innovatieve uitvoeringen maar dwingt daarnaast ook respect af voor deze twee jonge en doortastende musici.
English version
The Duo Saraswati plays an excellent mix of Balinese and Western European music on their debut CD Srikandi.
Brothers Jan (1997) and Kris (2002) van der Plas, on cello and piano respectively, grew up in the Netherlands. They have a Dutch father and a Balinese mother and both studied at Dutch conservatories.
Due to their Balinese background, the duo went in search of a musical connection between Balinese and Western classical music. Balinese music is difficult to capture in Western tunings, which are well-tempered. Nevertheless, composers such as Claude Debussy, Bela Bartok and later also Francis Poulenc went in search of capturing the timbre and tonality of Bali (slendro and pelog) in the Western signature.
On the CD Srikandi, the Duo Saraswati plays an astonishing collection of music oriented towards Balinese gamelan. The album opens with an arrangement of Balinese Cerimonial Music by the Canadian-American composer Colin McPhee (1900-1964). A great advocate of Balinese music, which he arranged for 2 pianos. On this album, it can be heard in a lived-in performance for piano and cello. Then there are three solo piano works by Bartók and Tansman respectively, in which Balinese tonality resonates in a refined way in Microkosmos and in Parts IX and X of Alexandre Tansman’s Le Tour du Monde en Miniature.
The works from Anthology of Indonesian Classical Music Book 1: Art Song are very beautiful. Short Neo-Romantic miniatures that are performed in great class. In these 8 varied pieces, Jan and Kris van der Plas shine in coherent interplay. Which also comes into its own in the Cello Sonata Op. 65 by Benjamin Britten, with which this album concludes. In the 2nd part (scherzo – pizzicato) of this sonata, it is the cello and piano that complement and colour each other so beautifully, as we also encounter in Balinese gamelan music.
Although the cello solo piece by the American avant-garde composer George Crumbs has little to do with Balinese music, this narrative and whimsical work fits very well within the repertoire of this album Srikandi.
The organic way in which Duo Saraswati brings together Balinese and Western music is not only audible in the innovative performances but also commands respect for these two young and energetic musicians.
*Duo Saraswati: Srikandi (Challenge Records INT)
© Mattie Poels.
Geen reacties