Het duo Bassekou Kouyate en zangeres Amy Sacko laten de Malinese ziel spreken op hun nieuwe album Djudon, Djudjon, L’Oiseau de Garana.
English version below
Op het album Djudjon, L’Oiseau de Garana van Bassekou Kouyate en zijn vrouw, de zangeres Amy Sacko krijgen we een intiem kijkje in de ziel van deze bijzondere Malinese musici. De CD werd op locatie opgenomen in het dorp Garana door de zoon van Bassekou, Madou Kouyate. De opzet is heel duidelijk: ze spelen muziek vanuit hun hart, waarmee ze het universele verhaal vertellen en westerse invloeden zoveel mogelijk worden vermeden. Dat brengt bezwerende en soms zelfs hypnotiserende muziek. Intiem, groots van timbre en diep van klank. De oude en nieuwe teksten (in het Bambara en Peul) handelen over belangrijke mensen uit het Bambara-rijk, filosofie, angst en daarmee de hoop voor de toekomst
Bassekou Kouyate is een grootmeester op de ngoni. Een Malinees snaarinstrument met een klankkast, gemaakt van een kalebas en overspannen met een dierenhuid. Het instrument heeft een licht en transparant timbre. Bassekou speelt, naast tokkelend, ook met een slide, mooi hoorbaar in Batou en Djama. Op dit album horen we maar liefst drie ngoni’s tegelijk: de ngoni-solo, de ngoni bas in de begeleiding en de ngoni bass, die de voor bastonen zorgt. Hun samenspel is fenomenaal, waarbij de losse partijen als een puzzel perfect in elkaar grijpen. Deze drie instrumenten klinken als een volmaakte eenheid. De dum-dum (trommel) verrijkt het timbre met een strakke ritmiek. De vocalen van Sacko hebben een krachtige en overtuigende uitstraling met een imposant bereik, prachtig in Seydou Nantoume. Het album sluit af met Macina, waarin we, in een ostinato ngoni-ritme, de warme vocalen van Barou Kouyate horen.
Voor de recensie van Ba Power: Klik hier
English version
The duo Bassekou Kouyate and singer Amy Sacko let the Malian soul speak on their new album Djudon, Djudjon, L’Oiseau de Garana.
On the album Djudjon, L’Oiseau de Garana by Bassekou Kouyate and his wife, singer Amy Sacko, we get an intimate look into the soul of these special Malian musicians. The CD was recorded on location in the village of Garana by Bassekou’s son, Madou Kouyate. The idea is very clear: they play music from their heart, in which they tell the universal story and Western influences are avoided as much as possible. That brings enchanting and sometimes even hypnotic music. Intimate, grand in timbre and deep in sound. The old and new texts (in Bambara and Peul) deal with important people from the Bambara empire, philosophy, fear and thus the hope for the future
Bassekou Kouyate is a grandmaster of the ngoni. A Malian string instrument with a sound box made of a gourd and covered with an animal skin. The instrument has a light and transparent timbre. Bassekou plays with a slide in addition to strumming, which is beautifully audible in Batou and Djama. On this album we hear no less than three ngoni’s at the same time: the ngoni solo, the ngoni bas in the accompaniment and the ngoni bass, which provides the bass tones. Their interplay is phenomenal, with the separate parts fitting together perfectly like a puzzle. These three instruments sound like a perfect unity. The dum-dum (drum) enriches the timbre with a tight rhythm. Sacko’s vocals have a powerful and convincing appearance with an impressive range, beautiful for example in Seydou Nantoume. The album closes with Macina, in which we hear the warm vocals of Barou Kouyate in an ostinato ngoni rhythm.
For the review of Ba Power: Click here
*Bassekou Kouyate & Amy Sacko: Djudjon, L’Oiseau de Garana (One World Records / Xango)
© Mattie Poels.
Geen reacties