Het Kaiju Project is een Japans-cross-over-project van pianist Aseo Friesacher waarin Japanse muzikale kleuren wonderschoon mêleren met westerse jazz.

English version below

Pianist en componist Aseo Friesacher wordt geboren in Wenen, Oostenrijk. Hij speelt vanaf zijn zesde piano en zingt in het wereldberoemde jongenskoor de Wiener Sängerknaben. Als tiener raakt hij geïnteresseerd in de (piano) jazz en worden o.a. Oscar Peterson en Dave Brubeck zijn grote helden. Hij studeerde aan het Weense Conservatorium voor Muziek en Kunst, aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tegenwoordig woont Aseo Friesacher in Nederland en geeft hij concerten met o.a. het Aseo Trio, het Loek van den Berg Quintet, en bracht hij onder zijn eigen naam de enerverende cd Kaiju Project uit.

Op het Kaiju Project wordt een intelligente muzikale brug geslagen tussen de Japanse en de westerse muziek- (jazz)cultuur. Naast eigen composities heeft Friesacher een fraaie keuze gemaakt van werken van Japanse componisten waaronder Hisaishi, Yoneyama, Mitake en Okana. Er klinken melodieuze, verhalende stukken, soms bijna contemplatief, die worden overgoten met jazz-harmonieën, ondersteund door het baswerk van Johannes Fend en het drumspel van Joost Lijbaart en gelardeerd met het fluitwerk van Kana Fuefuki en de vocalen van Waka Otsu. De musici Fuefuki en Otsu zijn onlosmakelijk verbonden met de Japanse cultuur en geven de muziek een excellente Japanse flavour. Fuefuki bespeelt de shinobue en de zo prachtige shakuhatchi. Een fluit met een hese klank en een lichte overslag, mooi hoorbaar in het intro van Ringo Oiwake en in Legend of Ashitaka. In deze compositie horen we ook zangeres Otsu fonetisch zingen, net zoals in het spannende Unspoken Words en unisono met fluit en piano in Ryukyu Islands. In andere (vocale) stukken zingt ze met verve in het Japans en zo nu en dan in het Engels.

Friesacher is een bevlogen pianist die zich tijdens de thema’s veelal beperkt tot een solide ondersteuning (heerlijk Fender piano in Ringo Oiwake). Zijn solo’s daarentegen zijn een bloemlezing van prachtig omspeelde thematiek, hier en daar met een modale twist, soms aangevuld met spitsvondige tegen-ritmes en (Japanse) pentatoniek. Hij wordt fraai begeleid door bassist Johannes Fend op contrabas die met zijn notenkeuze het instrument een coherente rol bezorgt binnen het Kaiju Project (prachtige strijkbaslijn in Koto Song). Dat geldt overigens ook voor het drums/percussie-werk van Joost Lijbaart die zich, soms als een ritmisch katalysator, moeiteloos vlijt binnen de muziek.

Het Kaiju Project is een uniek project waar menig muzikaal vrijdenker van zal genieten. Ook als je niet (zo) thuis bent binnen de Japanse muziek, laat deze muziek een boeiende en rijke Japanse schakering achter die zeer de moeite waard is!

English version

The Kaiju Project is a Japanese crossover project by pianist Aseo Friesacher in which Japanese musical colours blend beautifully with Western jazz.

Pianist and composer Aseo Friesacher was born in Vienna, Austria. He has been playing the piano since he was six and sang in the world-famous boys’ choir the Wiener Sängerknaben. As a teenager he became interested in (piano) jazz and Oscar Peterson and Dave Brubeck, among others, became his great heroes. He studied at the Vienna Conservatory for Music and Art, at the Codarts Conservatory in Rotterdam and later at the Royal Conservatory in The Hague (both in the Netherlands). Nowadays Aseo Friesacher lives in the Netherlands and gives concerts with, among others, the Aseo Trio, the Loek van den Berg Quintet and he released the exciting CD Kaiju Project under his own name.

The Kaiju Project creates an intelligent musical bridge between Japanese and Western music (jazz) culture. In addition to his own compositions, Friesacher has made a fine selection of works by Japanese composers including Hisaishi, Yoneyama, Mitake and Okana. Melodic narrative pieces, sometimes almost contemplative, are heard, which are doused with jazz harmonies and larded with the flute work of Kana Fuefuki, the vocals of Waka Otsu and acoompanied by the bass work of Johannes Fend and the drumming of Joost Lijbaart. The musicians Fuefuki and Otsu are inextricably linked to Japanese culture and give the music an excellent Japanese flavour. Fuefuki plays the shinobue and the beautiful shakuhatchi. A flute with a hoarse sound and a slight overstrike, beautifully audible in the intro of Ringo Oiwake and in Legend of Ashitaka. In this composition we also hear vocalist Otsu singing phonetically, just like in the exciting Unspoken Words and unisono with flute and piano in Ryukyu Islands. In other (vocal) pieces she sings with verve in Japanese and now and then in English.

Friesacher is an enthusiastic pianist who often limits himself to solid support during the themes (wonderful Fender piano in Ringo Oiwake). His solos, on the other hand, are an anthology of beautifully played variations, here and there with a modal twist, sometimes supplemented with clever counter-rhythms and even (Japanese) pentatonics. He is beautifully accompanied by bassist Fend on double bass, who with his choice of notes gives the instrument a coherent role within the Kaiju Project (beautiful bowed bass line in Koto Song). This also applies to the drums/percussion work of Lijbaart, who, sometimes as a rhythmic catalyst, effortlessly flatters himself within the music.

The Kaiju Project is an unique project that many musical freethinkers will enjoy. Even if you are not (so) familiar with Japanese music, this music leaves behind a fascinating and rich Japanese nuance that is really worth listening to!

*Aseo Friesacher: Kaiju Project (Challenge Records Int.)

© Mattie Poels.