Het kwartet Landless zingt tijdloze Ierse liederen, zowel nieuw als traditioneel repertoire, dat ze brengen met een eigentijds metier.

English version below

Landless bestaat uit de vier Ierse vrouwen Lily Power, Méabh Meir, Ruth Clinton en Sinéad Lynch. De groep bestaat sinds 2013 en bracht naast Bleaching Bones (uit 2018) nu hun 2de album Lúireach uit. Hierop zingen ze, naast nieuw gecomponeerde stukken, veelal eeuwenoude ballades. Deze liederen hebben ze bewerkt tot meerstemmige stukken die ze zingen in verschillende bezettingen en stemcombinaties.

De liedjes doen overwegend a capella (dus zonder begeleiding) aan, maar toch klinkt hier en daar een heel sobere begeleiding die de stemmen mooi inkleurt. Lange tonen van een orgel (intro Death and the Lady), kerkorgel (in Lúireach Bhríde), klankschaal (The Fisheman’s Wife), kleine handpercussie, sober getinkel van een klavichord (The Hag) of subtiel vioolspel ondersteunen wonderlijk mooi de vocalen. De liedjes zijn sober, open en helder gearrangeerd en worden gezongen in langzame tempi, waardoor de vier vrouwenstemmen mooi kunnen schitteren. En dat doen ze ook. Heel natuurlijk, organisch en met een vanzelfsprekende flair in liederen die soms lijken ‘stil-te-staan’. En dat is maar goed ook, want zo heb je meer tijd om ervan te genieten!

English version

The Landless quartet sings timeless Irish songs, both new and traditional repertoire, which they perform with a contemporary style.

Landless consists of the four Irish women Lily Power, Méabh Meir, Ruth Clinton and Sinéad Lynch. The group has been around since 2013 and in 2018 they released Bleaching Bones which is followed by their 2nd album Lúireach. In addition to newly composed pieces, they often sing age-old ballads. They have adapted these songs into polyphonic pieces that they sing in different settings and voice combinations.

The songs are mainly a capella (i.e. without accompaniment), but here and there there is a very sober accompaniment that beautifully colors the voices. Long tones of an organ (Death and the Lady), church organ (in Lúireach Bhríde), singing bowl (The Fisheman’s Wife), small hand percussion, tiny tinkling of a clavichord (The Hag) or subtle violin playing support the vocals wonderfully. The songs are sober, open and clearly arranged and are sung in slow tempi, allowing the four female voices to shine beautifully. And they do. Very natural, organic and with an obvious flair in songs that sometimes seem to ‘stand still’. And that’s a good thing, because this gives you more time to enjoy it!

*Landless: Lúireach (Glitterbeat/Xango)

© Mattie Poels.