Het Roeland Hendrikx Ensemble speelt een prachtige versie van Le Carnaval des Animaux van Camille Saint-Saens in een bewerking van componist en arrangeur Piet Swerts, die daarnaast 15 gedichten uit Le Bestiaire van Guillaume Apollinaire op muziek zette.
English version below
Buitenmuzikale onderwerpen zijn altijd een inspiratiebron geweest binnen de muziek. Echter in de Romantiek, begin 19de eeuw, neemt deze stroming een vlucht en gebruiken tal van componisten buitenmuzikale onderwerpen als inspiratie voor hun werken. Mooie voorbeelden zijn De Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgski, De Moldau van Bedrich Smetana of De tovenaarsleerling van Paul Dukas. Maar ook Le Carnaval des Animaux behoort tot deze stroming. Een innig werk dat de Franse componist Camille Saint-Saens in 1886 componeerde, waarin hij een muzikaal exposé laat horen van een aantal dieren, zoals de leeuw, olifant, kangoeroe, kippen en vissen in een aquarium. In opdracht van klarinettist Roeland Hendrikx bewerkte de Vlaamse componist Piet Swerts deze compositie, met een verbluffend resultaat. Alhoewel het notenmateriaal ongeveer hetzelfde is gebleven en Swerts dichtbij het origineel blijft, klinkt er toch een ander soort compositie. Het grootse van het Symfonie Orkest is ingeruild voor strijkkwartet, piano en klarinet. Hierdoor klinkt het werk lichter, transparanter, beweeglijker en sierlijker met een hoofdrol voor piano en klarinet. Het werk wordt voortreffelijk uitgevoerd door het Roeland Hendrikx Ensemble van klarinettist Roeland Hendrikx. Een breed georiënteerd musicus die naast het gangbare repertoire steeds op zoek is naar nieuwe muzikale wegen. Daar sluit deze schitterende bewerking naadloos bij aan.
In het 2de deel van het album Le Bestiaire componeerde Piet Swerts de muziek voor poëzie uit de gelijknamige gedichtenbundel van Guillaume Apollinaire uit 1911. Voor zo’n 15 gedichten componeerde hij muziek in de Laat Romantische stijl die naadloos aansluit bij het werk van Saint-Saens. Hierdoor wordt de CD een enerverend twee-luik. Sprankelende kamermuziek waarin, net zoals bij Saint-Saëns, dieren muzikaal worden vertolkt. Het logge van de olifant waarin we Hendrikx horen op de basklarinet, het galopperen van het paard in Le Cheval, het geheimzinnige in Le Serpent, het ondeugende van Le Lapin en een dikke knipoog naar Peter en de Wolf (S. Prokofiev) in Le Chat. Voor degene die op zoek is naar de randen van de klassieke muziek, is het album Le Bestiaire van het Roeland Hendrikx Ensemble een echte aanrader. Niet alleen muzikaal, want in het 47 pagina’s tellende boekje staan prachtige z/w illustraties van Emilie Lauwers. Fantastische muziek, mooi verpakt, weergaloos en met verve uitgevoerd die de muzikale dierenwereld nieuw leven inblaast. Wat wil je nog meer!
English version
The Roeland Hendrikx Ensemble plays a beautiful version of Le Carnaval des Animaux by Camille Saint-Saens in an arrangement by composer and arranger Piet Swerts who also set music to 15 poems from Le Bestiaire by Guillaume Apollinaire.
Outside musical subjects have always been a source of inspiration within music. However, in the Romantic era, at the beginning of the 19th century, this movement took off and numerous composers used outside musical subjects as inspiration for their works. Good examples are Pictures at an Exhibition by Modest Mussorgsky, The Moldau by Bedrich Smetana or L’apprenti sorcier by Paul Dukas. But Le Carnaval des Animaux also belongs to this Romantic style. An intimate work that the French Camille Saint-Saens composed in 1886, in which he shows a musical exposé of a number of animals such as the lion, elephant, kangaroo, chickens and fishes in an aquarium. The Flemish composer Piet Swerts was commissioned by clarinetist Roeland Hendrikx to arrange this composition for a small ensemble, with an astonishing result. Although the musical material has remained about the same and Swerts stays close to the original, the arrangement become a different kind of composition. The grandeur of the Symphony Orchestra has been exchanged for string quartet, piano and clarinet. This makes the work sound lighter, more transparent, lively and graceful, with a leading role for piano and clarinet. The work is superbly performed by the Roeland Hendrikx Ensemble of clarinetist Roeland Hendrikx. A broadly oriented musician who is always looking for new musical paths in addition to the usual repertoire. This wonderful arrangement fits in seamlessly with that.
In the second part of the album Le Bestiaire, Piet Swerts composed the music for poetry from the eponymous collection of poems by Guillaume Apollinaire from 1911. For about 15 poems he composed music in the Late Romantic style that fits seamlessly with the work of Saint-Saens. Sparkling chamber music in which, just like in the composition of Saint-Saëns, animals are played musically. The unwieldy of the elephant in which we hear Hendrikx on the bass clarinet, the galloping of the horse in Le Cheval, the mysterious in Le Serpent, the mischief of Le Lapin and some musical spirits of Peter and the Wolf (S. Prokofiev) in Le Chat. For those listeners who are searching for the edges of classical music, Le Bestiaire by the Roeland Hendrikx Ensemble is highly recommended. Fantastic music, beautifully packaged (in a wonderful 47-page booklet contains beautiful b / w illustrations by Emilie Lauwers), unparalleled music, performed with verve that brings the musical animal world on the spot. What else do you want!
- Roeland Hendrikx Ensemble: Le Bestiaire (Antartica Records / Challenge Records)
- Foto Roeland Hendrikx: Diego Franssens
© Mattie Poels.
Geen reacties