‘Black Tenere’ heet het nieuwe album van de Brusselse band Kel Assouf. Opgericht door de uit Niger afkomstige zanger/gitarist Anana Harouna die sinds 2006 in Brussel woont. De groep speelt onversneden woestijnrock van de Kel Tamasheq en zij zijn daarmee de sprekers van het Tamasheq, de Touregtaal; een geheel eigen pure muziektaal.
English version below
Opnieuw is het zanger/gitarist Anana Harouna met zijn band Kel Assouf gelukt een hilarisch album uit te brengen met een voortreffelijke mix van blues, rock en woestijnrock met bezwerende gitaarlicks, voor- en nazang en opzwepende ritmes. Fraai is daarbij de polyritmek die we veel tegenkomen in Afrikaanse muziek, zoals in het openingsstuk ‘Fransa’, ‘America’ of ‘Ariyal’ waar de drie-tels maat wordt ondersteund met een klappende twee-tels maat, aangevuld met variaties. Dat geeft een ritmische dualiteit met enerverende en opzwepende energie die nog eens wordt versterkt door de vervormde gitaren. ‘Black Tenere’ werd in trio-vorm opgenomen met Anana Harouna, het innovatieve keyboardwerk van Sofyann Ben Youssef en het vitale drumwerk van Olivier Penu. Deze drie musici zorgen voor een zeer metaforisch en muzikaal bezwerende warmte, waarbij je het woestijnzand langzaam tussen je kiezen voelt kraken en in je schoenen voelt schuren. De authentieke sound op ‘Black Tenere’ is mede tot stand gekomen door het arsenaal aan vintage keyboards, gitaren en percussie-instrumenten waarover de Stureparken Studio in Stockholm beschikt, waar dit fantastische album werd opgenomen.
Meer Kel Assouf klik hier
English version
‘Black Tenere’ is the new album of the band Kel Assouf from Brussels. Founded by Nigerian singer / guitarist Anana Harouna who lived in Brussels since 2006. The group plays a mix of the Kel Tamasheq and are therefore the speakers of the Tamasheq, the Toureg language; transmitted into an unique pure musical sound.
More Kel Assouf click here
Once again singer / guitarist Anana Harouna and his band Kel Assouf have managed to release a great album with an exquisite mix of blues, rock and desert rock with mesmerizing guitar licks, call and response vocals and stirring rhythms. The poly rhythms that we encounter in a lot of African music, such as in the opening song ‘Fransa’, ‘America’ or ‘Ariyal’ where the three-beat bar is supported with a double two-beat measure, supplemented with variations. That gives a rhythmic duality with an exciting and uplifting energy that is further enhanced by the distorted guitars. ‘Black Tenere’ was recorded in trio form with Anana Harouna, the innovative keyboard work of Sofyann Ben Youssef and the vital drums of Olivier Penu. These three musicians provide a very musical metaphorical and oppressive warmth, where you can slowly feel the desert sand between your teeth or the sand scours in your shoes. The authentic sound of ‘Black Tenere’ is partly due to the arsenal of vintage keyboards, guitars and percussion instruments which were provided by the Stureparken Studio in Stockholm. The place where this fantastic album was recorded.
- Kel Assouf: ‘Black Tenere’ (Glitterbeat Records / Xango)
© Mattie Poels.
Geen reacties