Het album ’tradition 2.1′ van de Baskische band Korrontzi is een innovatie versie van de traditionele muziek uit Noord-Spanje. Voor trikitixa (Baskische diatonische accordeon) speler en leider Agus Barandiaran tevens een eerbetoon aan de talloze musici die hij onderweg ontmoette en nu te horen zijn op dit bijzondere vierde album.
English version below
Korrontzi begint zo langzamerhand een begrip te worden binnen de Baskische muziek. De grote man achter dit succes is de trikitixa-speler Agus Barandiaran. De basis van zijn spel werd gelegd tijdens de vele zondagochtenden toen de kleine Agus door zijn vader werd meegenomen naar de plaatselijke kroeg om te luisteren naar de trikitixa spelende barman die vrolijke traditionele melodieën uit zijn instrument toverde. Agus Barandiaran kreeg les van deze Rufino Arrola en richt in 2004 zijn band Korrontzi op. Het vierde album ’tradition 2.1′ staat vol met nieuwe composities, veelal geschreven door Barandiaran die ook op (bijna) elk stuk te horen is met fraai Baskische staccato-spel, vol versieringen en korte tremolo’s. Barandiaran schreef innovatieve composities die de kern van Baskische muziek levend houdt en door wisselend gebruik van instrumentarium de Noord-Spaanse horizon aanzienlijk verbreedt. Bovendien zijn er meer dan twintig gastmusici die meespelen op ‘tradition 2.1‘, waaronder Susan Seivane (gaita: doedelzak), Javier Limon (flamenco gitaar), Riccardo Tesi (accordeon), Tenores di Neoneli (Sardijnse vocalen), Custódio Castelo (guitara Portuguesa) en Liron Man (hang: Zwitsers ‘steelpan‘-instrument). Prachtig is het stuk ‘Isukitzeko Aldian‘ waarin we de legendarische trikitixa speler Tomas Sitzes horen in een radio-interview, eind jaren ’70. Hierin uit hij zijn zorgen over het voortbestaan van de Baskische muziektraditie, die verloren dreigt te gaan. Hij moest een weten….!
Concert van Korrontzi tijdens het Schots Weekend – zaterdag 12 september 2015.
English version
The album ‘tradition 2.1′ by the Basque band Korrontzi is an innovative version of the traditional music from northern Spain. It’s also a tribute by trikitixa (Basque diatonic accordion) player and leader Agus Barandiaran to the many musicians he met along the road and now play at this special album.
Korrontzi is getting one of the most important bands in the Basque music scene. The main person behind this success is the trikitixa player Agus Barandiaran. He got acquainted with the Basque music by his father who took the young Agus to the local pub on Sunday mornings. They listened to the music of bartender Rufino Arrola, who played cheerful traditional melodies in his trikitixa. Agus Barandiaran was impressed and later on taught by him on this wonderful accordion. He started his band Korrontzi in 2004. The fourth album ’tradition 2.1′ is full of new compositions. On (almost) every piece we hear his beautiful Basque staccato trikitixa, full of ornaments and short tremolos. Barandartian wrote innovative compositions which keeps the sense of Basque music alive and by the use of so many different instruments, the northern Spanish musical heritge is getting richer. Moreover, there are more than twenty guest musicians who play on ‘tradition 2.1‘, including Susan Seivane (gaita: bagpipe), Javier Limon (flamenco guitar), Riccardo Tesi (accordion), Tenores di Neoneli (Sardinian vocals), Custódio Castelo (guitara Portuguesa) and Liron Man (hang: Swiss ‘steelpan‘ instrument). Magnificent is the piece ‘Isukitzeko Aldian‘ in which we hear a sample by the legendary trikitixa player Tomas Sitzes from in his last radio interview in the ’70s. He talked about his concerns that the Basque musical tradition might disappear. If he only had knew….!
- Korrontzi: ’tradition 2.1‘ (ARC Music/Music & Words)
© Mattie Poels.
Geen reacties