Zangeres Elina Duni zette de Balkan (Albanees/Grieks/Bulgaars) crossover al op de kaart met haar cd’s ‘Baresha‘ uit 2007 en ‘Lume Lume’ (2010). Ze wordt begeleid op piano, bas en drums. Op haar nieuwe album ‘Matanë Malit’ (Achter de Bergen) zingt ze uitsluitend nieuw en traditioneel Albanees repertoire in eigentijdse jazz benadering.
English version below
Elina Duni (1981) wordt geboren in Tirana, de hoofdstad van Albanië, maar groeit vanaf haar tiende op in Geneve (Zwitserland). Ze studeert zang improvisatie in Bern aan de Hochschule der Künste en werkte mee aan verschillende musical-, film- en theaterprojecten. De muziek van Albanië heeft door zijn dictatuur (tot 1991) zijn authenticiteit behouden. Het land is jarenlang afgesloten geweest van de buitenwereld waardoor invloeden van buitenaf nauwelijks de Albanese muziek hebben veranderd. Melodieën en vooral de afbuigende stem aan het einde van een zin (zoals in ‘Çelo Mezani‘) zijn zeer herkenbaar en vinden we terug in de muziek van het Elina Duni Quartet. De groep speelt een prachtige collectie Albanese liederen die met overtuiging en gemak worden gezongen door Elina Duni. Ze heeft een flexibele en heldere stem waarmee ze flinterdun zacht maar ook excellerend hoog kan zingen. Opvallend is de sobere begeleiding op piano, bas en drums die volledig in dienst staat van Elina Duni en haar nauwgezet volgt. Bijzonder is de gedempte piano (Erë pranevero), en het handen-drumspel. Veel teksten hebben een politieke lading: verwijzen naar de dictatuur waarbij mensen trouwden om daarna het land te ontvluchten, de verboden muziek die ’te jazzy’ was (Erë pranevero) of naar de Arbëresh (Kjani trima): de in Zuid Italië wonende Albanezen. Deze achtergrond geeft ‘Matanë Malit’ een dubbele lading. Wordt dan de muziek op dit derde album ook nog voortreffelijk gespeeld en prachtig gezongen: dan kun je mij helemaal wegdragen. Meesterlijk mooie cd!
English version
Already singer Elina Duni released two remarkable albums with Balkan music ‘Baresha‘ from 2007 and ‘Lume Lume‘ (2010), accompanied on piano, bass and drums. On this new (2012) recording ‘Matanë Malit’ (Behind the Mountains) she sings new and traditional songs from Albania in a jazz approach.
Elina Duni (1981) was born in Tirana, the capital of Albania. From her tenth she grew up in Geneva (Swiss). She studied vocal improvisation at the Bern Hochschule der Künste and worked for several musicals, movies and theater projects. The music of Albania kept it’s own identity at the dictatorship (’till 1991) and was hardly influenced by music from abroad. Melodies and the special curving voice at the end of a musical sentence (like in ‘Çelo Mezani‘) are recognizable in the Albanian music and the music of Elina Duni Quartet. The group plays a wonderful collection of Albanian songs with conviction and facility sung by Elina Duni. She has a flexible and sparkling voice: sometimes very thin and outshining in the high notes. Beautiful is the sober accompany on piano, bass and drums who follow the voice of Duni. Special are the muted piano and the hand-played-drums. A lot of the lyrics are political, in a way. Referring to the dictatorship when people married to break away, the forbidden music who was ’to jazzy’ (Erë pranevero) or the Arbëresh (Kjani trima): the South Italian living Albanian people. In this background the music does have a double feeling. Played wonderful and sung extremely well: it really carries me away. Brilliant album!
- Elina Duni Quartet: ‘Matanë Malit’ (ECM Records/New Arts International)
© Mattie Poels.
Geen reacties