The Bach Players is een muziekgezelschap uit Londen dat zich toelegt op de muziek uit de Barok (begin 17de eeuw/helft 18de eeuw). Op hun nieuwste CD ‘Venice to Hamburg‘ speelt het ensemble enerverende werken van onbekende componisten die leefden in de 17de eeuw tussen Hamburg en Venetië waaronder Froberger, Valentini en Marini.
English version below
In 1977 bracht het ensemble The Early Music Consort of London (o.l.v. David Munrow) het album ‘Monteverdi’s Zeitgenossen‘ uit. Een legendarische L.P. met werken van onbekende tijdgenoten van Claudio Monteverdi die boeiende muziek hadden gecomponeerd die tot dan toe onbekend was gebleven. Een soortgelijke aanpak treffen we aan op ‘Venice to Hamburg‘ van The Bach Players. Een kleurrijk ensemble dat in 1996 werd opgericht door violiste Nicolette Moonen (foto) met als doel het uitvoeren van kerkcantates van J.S. Bach. Inmiddels heeft het ensemble zijn muzikale horizon verbreed en horen we op dit negende album werken van de relatief onbekende componisten Schmelzer, Weckmann, Froberger, Böddecker, Valentini en Marini. Een fraaie instrumentale collectie die verzorgd en kristalhelder wordt uitgevoerd volgens de geldende uitvoeringspraktijken uit begin 17de eeuw. Prachtig is het imitatiespel dat we in veel composities horen waar viool, trompet, trombone en fagot elkaar imiteren zoals dat gebeurt in Schmelzer’s ‘La Cariolatta‘ dat met zijn tripla, een in 3-en geschreven tussenstuk, nog een extra lading toevoegt. Prachtig is ook zijn ‘Sonate no 3′ voor viool en basso continuo (B.C), gespeeld op orgel.’La Monica’, een werk van Böddecker voor dulcian (fagot), viool en luit, valt op door zijn serene schoonheid. Op ‘Venice to Hamburg’ staan tien stukken gecomponeerd voor diverse bezettingen: solo klavecimbel, duetten en werken voor kwintet. Een sublieme collectie die door The Bach Players worden verheven tot tijdloze pareltjes!
The Bach Players: Nicolette Moonen: violin / Gawain Glenton: cornetto and cornettino / Emily White: sackbut (kind of trombone) / Krzysztof Lewandowski: dulcian (bassoon) / Lynda Sayce theorbo: (lute) / Silas Wollston: organ / harpsichord
In deze YouTube geen opname van de CD ‘Venice to Hamburg’ maar een lament (klaagzang) van Claudio Monteverdi door The Bach Players.
English version
The London based ensemble The Bach Players is dedicated to the music of the Baroque period (early 17th century / half 18th century). On their latest album ‘Venice to Hamburg’ the ensemble plays exciting compositions written by unknown composers who lived between Hamburg and Venice in the early 17th century.
In 1977 The Early Music Consort of London (led by David Munrow) released the album ‘Monteverdi’s Zeitgenossen‘. A legendary collection of compositions by unknown fascinating contemporaries of Claudio Monteverdi. Something similar is to be found on ‘Venice to Hamburg‘ by The Bach Players. In 1996 this colourful ensemble was founded by violinist Nicolette Moonen (picture) for the purpose of conducting religious cantatas by J.S. Bach. Since then, the ensemble has broadened their musical experience and recorded this ninth album with music by the relatively unknown composers Schmelzer, Weckmann, Froberger, Böddecker Valentini and Marini. A beautiful instrumental collection with crystal clear music, very well performed. Magnificent are the musical imitations in many compositions where violin, trumpet, trombone and bassoon imitate each other, like they do in Schmelzer’s ‘La Cariolatta‘ followed by a tripla’s: a 3-beat intermezzo. Magnificent is also his ‘Sonata No. 3‘ for violin and basso continuo (B.C), played on orgen.’La Monica’, a composition by Böddecker for dulcian (bassoon), violin and lute, stands out for its serene beauty. ‘Venice to Hamburg’ contains ten pieces composed for various ensembles: solo harpsichord, duets and works for quintet. This album is besides the booklet full of information and the wonderful cover, a sublime album on which The Bach Players recorded old music and put it into a timeless standard!
- The Bach Players: ‘Venice to Hamburg‘ (Hyphen Press Music/New Arts International)
© Mattie Poels.
Geen reacties